IMPLEMENTASI KEBIASAAN MEMBACA BHAGAVAD GITA DALAM MEMBANGUN KARAKTER RELIGIUS SISWA HINDU SMPN 3 MUNCAR
Abstract
This study aims to implement and find out the inhibiting factors, supports, and results of the implementation of the habit of reading the Bhagavad Gita through learning Hindu Religious Education in building religious character in Hindu students at SMP Negeri 3 Muncar, Banyuwangi Regency. The research method used is qualitative descriptive through primary primary data sources; observations, interviews, documentation, and secondary supporting data; literature. Practically, the data analysis techniques of this research are described according to the stage of implementation, namely: (1) data collection techniques; (2) data reduction techniques; (3) data presentation techniques; and (4) conclusion drawing techniques. The implementation of this research is carried out through the preliminary stage of the Bhagavad Gita, the stage of the procedure for reading the Bhagavad Gita, and the stage of the meaning of reading the Bhagavad Gita. The inhibiting factors found were the lack of availability of the Bhagavad Gita, the lack of motivation to read the Bhagavad Gita, the influence of the students' social environment, and the untimely use of mobile phones. Meanwhile, the supporting factors were found due to the support of the Acting Head, Deputy Head, and Hindu Religious Education teachers of SMPN 3 Muncar, the support of the parents of Hindu students of SMPN 3 Muncar, the active role of Hindu students of SMPN 3 Muncar, and the availability of Hindu Religious Education learning rooms. As a result of the implementation of this research, the Hindu students of SMPN 3 Muncar gradually began to have a religious character with an open mindset, good manners, and obedience to the tri sandhya prayer.
References
Anam S, M., & Dwiyogo, W. D. (2019). Teori Belajar Behavioristik Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Universitas Negeri Malang, 2.
Dewi Andayani, D. (2016). Membangun Karakter Bangsa Dengan Nilai-Nilai Keutamaan Dalam Bhagavad Gita Suatu Kajian Pustaka Atas Karya Ngakan Putu Putra. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(2), 11–30. https://doi.org/10.25078/jpm.v2i2.69
DV, I. A. P. I. K. (2018). Penerapan Pendidikan Agama Hindu Dalam Membentuk Karakter Anak Pada Tk Dwijendra Di Desa Dangin Puri Kangin, Kecamatan Denpasar Utara. Tesis, 1–125.
Gita Sindu Prathista, Dewi Ayu Wisnu Wardani, & Putu Budiadnya. (2020). Implementasi Pembacaan Bhagawad Gita Dalam Meningkatkan Sradha Dan Bhakti Terhadap Peserta Didik Di Pasraman Indraprasta Mutihan Surakarta. Jawa Dwipa, 1(2), 74–87. https://doi.org/10.54714/jd.v1i2.28
Lestari, I. T., Suryo, I. S., Raziqiin, K., & Setiawan, B. (2020). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Pada Anak Usia Dini (PAUD). In Dr. J. Damanik, M. M. Panca Walyuo, S. Sos. Kaisar Julizar, & S. Si. Imelda Widjaja (Eds.), Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Cetakan pe). Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Nova, K. A. (2023). Urgensi Pendidikan Agama Hindu Dalam Membentuk Karakter. Purwadita: Jurnal Agama Dan Budaya, 7(1), 15–21. https://doi.org/https://doi.org/10.55115/purwadita.v7i1.3026
Nurafiati, S., Rahayu, T., Sugiharto, & Pramono, H. H. (2022). Strategi Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani (Indika, Ed.; Cetakan 1). Zahira Media Publisher.
Paramartha, I. M. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Agama Hindu Dalam Menyikapi Pelaksanaan Ujian Sekolah Berstandar Nasional Di SMA Negeri 2 Banama Tingang Kabupaten Pulang Pisau. Jurnal Bawi Ayah, 9(2), 41–54.
Santiawan, I. N., & Supriyoko. (2022). Analisis Manajemen Pasraman Dalam Mewujudkan Sisya Yang Cerdas Berbudaya Pada Pasraman Padma Bhuana Saraswati Yogyakarta. Media Manajemen Pendidikan, 4(3), 348–361. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i3.11730
Seruni, N. W. (2018). Belajar Membaca Bhagawad Gita Untuk Meningkatkan Bhakti Siswa Pasraman Saraswati Di Desa Mekar Dewata Kecamatan Banjar Agung Kabupaten Tulang Bawang. Pendidikan Agama, 9(2), 1–8.
Setyaningsih. (2018). Peran Pendidikan Agama Hindu Dalam Membentuk Kepribadian Siswa. Widya Aksara : Jurnal Agama Hindu, 23(2), 9. https://doi.org/https://doi.org/10.54714/widyaaksara.v23i2.34
Setyaningsih, & Perbowosari, H. (2022). Pembentukan Sikap Religius Anak Melalui Pembacaan Sloka Bhagawadgita Di Pasraman Indraprasta. VIDYA SAMHITA: Jurnal Penelitian Agama, 8(1), 39–46. https://doi.org/10.25078/vs.v8i1.939
Siswadi, G. A. (2022). Pandangan Albert Bandura Tentang Teori Kognitif Sosial dan Kontekstualisasinya dalam Sistem Pendidikan Hindu . JAPAM (Jurnal Pendidikan Agama), 2(01), 1–11.
Sriasih, S. A. P., Yasa, I. N., Indriani, M. S., & Iragraha, S. M. F. (2022). PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PEMBACAAN BHAGAVAD GITA PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR MUTIARA. Proceeding Senadimas Undiksha, 1994–2000.
Sudiada, I. P. A. (2022). Pelaksanaan Puja Tri Sandya Di Desa Pakraman Banyuseri. Jurnal Widya Sastra Pendidikan Agama Hindu, 4(2), 141–149. https://doi.org/10.36663/wspah.v4i2.287
Sueca, I. N. (2017). Revitalisasi Pendidikan Agama Hindu Dalam Menciptakan Budaya Religius Bagi Generasi Hindu 2017. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 127–137. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.192
Sundah, A. J. A. (2021). Membangun Pola Pikir Produktif Pada Peserta Didik Broken Home Melalui Pendekatan Konselor Kognitif Behavior Kelompok Di SMP Kristen Tomohon. Jurnal Sosial Dan Teknologi (SOSTECH), 1(11), 481–488.
Surada, I. M. (2019). Teknik Pembacaan dan Menghafal Śloka, Mantra Veda. Sphatika: Jurnal Teologi, 10(1), 63. https://doi.org/10.25078/sp.v10i1.1559
Wardhani, N. K. S. K. (2020). Pengembangan Model Pendidikan Agama Hindu Berbasis Pendidikan Karakter (A. Surya, Ed.). Paramita.
Widiada, I. K. J. (2022). Tri Kaya Parisudha Sebagai Pondasi Karakter Generasi Muda Hindu Dalam Mengarungi Era 4.0. Sruti: Jurnal Agama Hindu, 2(2), 136–145.
Copyright (c) 2024 Widya Aksara : Jurnal Agama Hindu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mengirimkan naskah melakukannya dengan pengertian bahwa jika diterima untuk publikasi, hak cipta dari artikel tersebut akan diserahkan ke Widya Aksara sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm, dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam database dan pengirimannya oleh segala bentuk atau media, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dll., Hanya akan diizinkan dengan izin tertulis dari Widya Aksara. Namun, Penulis memiliki hak untuk yang berikut:
1. Duplikat semua atau sebagian dari materi yang diterbitkan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai instruksi kelas atau materi presentasi verbal di berbagai forum;
2. Menggunakan kembali sebagian atau seluruh bahan sebagai kompilasi bahan untuk pekerjaan penulis;
3. Membuat salinan dari materi yang diterbitkan untuk didistribusikan di dalam institut tempat penulis bekerja.
STHD Klaten dan Widya Aksara melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat, atau pernyataan yang salah atau menyesatkan diterbitkan dalam jurnal. Dengan cara apa pun, isi artikel dan iklan yang diterbitkan dalam Widya Aksara adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif masing-masing penulis dan pengiklan.