DIGITAL PUBLIC RELATIONS MELALUI AKUN INSTAGRAM @kb.kreditplus DALAM MEMPUBLIKASI PRODUK PERUSAHAAN DI PT KB FINANSIA MULTIFINANCE
Abstract
Instagram is a social media that can be developed by public relations practitioners as a medium for publishing company products. The purpose of this study was to determine how the management of digital public relations through the @kb.kreditplus Instagram account in publicizing company products at PT KB Finansia Multi finance using The Circular Model of SOME. The approach used in this research is a qualitative approach. In this study, researchers used a qualitative descriptive method. The results of the study found that at the share stage, Kreditplus builds two-way communication with the audience through active interaction in the comments column and direct message (DM), and consistently shares product and service information. The optimize stage is carried out by following digital trends and adjusting content to make it more interesting and relevant to the audience, including the KOL Marketing strategy by collaborating with influencers. In the manage stage, Kreditplus implements media monitoring by determining the best time to upload content to increase interaction. However, there are still obstacles in responding quickly to direct messages (DM) which can have an impact on customer satisfaction. Meanwhile, the engage stage is carried out by presenting content that matches audience preferences, such as promotions and giveaways, to increase engagement and build customer loyalty.
References
Anggraini, M., Zinaida, R. S., Fikri, A., Misnawati, D., & Hafizni, M. (2023). PENDAMPINGAN PUBLIKASI HUMAS MELALUI INSTAGRAM DI JASDAM II/SRIWIJAYA. Jurnal Pengabdian Mandiri, 2(12), 2411–2416.
Hajati, R., Perbawasari, S., & Hafiar, H. (2018). Manajemen Aktivitas Media Sosial Akun Instagram @Indonesiabaik.Id. MetaCommunication: Journal Of Communication Studies, 3(2).
Hidayat, D. (2014). Media public relations: Pendekatan studi kasus cyber public relations sebagai metode kerja PR digital. Graha Ilmu.
Howe, S. (2024). Social Media Statistics for Indonesia [Updated 2024]. Meltwater. https://www.meltwater.com/en/blog/social-media-statistics-indonesia
Kanaris, H. N., Triprasta, M. R., & Budiastuti, A. D. P. (2024). PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM@ BOSGILDAHSYAT OLEH PUBLIK RELATIONS SEBAGAI MEDIA PROMOSI. Journal of Social and Economics Research, 6(1), 2264–2272.
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2011). Teori Komunikasi, Edisi 9. Jakarta: Salemba Humanika.
Maulana, A., & Tresnawati, B. (2024). Aktivitas Digital PR Melalui Instagram@Panensegar. Reputation Jurnal Hubungan Masyarakat, 6(3), 303–322. https://doi.org/10.15575/reputation.v6i3.21350
Ni Gusti Ayu Ketut Kurniasari, Doddy Wihardi, G. S. (2022). Brand AwarenessKampung Bali Di Kota Bekasi. Sadharananikarana: Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu, 4, 662–676. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sadharananikarana.v4i2.748
Onggo, B. J. (2004). Cyber Public Relations. PT Elex Media Komputindo.
Puspadewi, I. D. A., & Siswadi, G. A. (2022). Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Membentuk Citra Diri Remaja pada Santy Sastra Public Speaking. Anubhava: Jurnal Ilmu Komunikasi HIndu, 2(1), 213–224.
Romadhoni, A., Hafiar, H., & Komariah, K. (2017). Pengelolaan instagram @humas_jabar oleh bagian humas pemerintah provinsi Jawa Barat. Jurnal Ilmu Komunikasi Universitas Riau, 8(2), 101–116.
Sarasvati, P., & Siswadi, G. A. (2025). Peran Literasi Digital dalam Memfilter Informasi dan Konten Hoaks di Media Sosial. Pratyaksa: Jurnal Ilmu Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 1(1), 1-16.
Copyright (c) 2025 Widya Aksara : Jurnal Agama Hindu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mengirimkan naskah melakukannya dengan pengertian bahwa jika diterima untuk publikasi, hak cipta dari artikel tersebut akan diserahkan ke Widya Aksara sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm, dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam database dan pengirimannya oleh segala bentuk atau media, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dll., Hanya akan diizinkan dengan izin tertulis dari Widya Aksara. Namun, Penulis memiliki hak untuk yang berikut:
1. Duplikat semua atau sebagian dari materi yang diterbitkan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai instruksi kelas atau materi presentasi verbal di berbagai forum;
2. Menggunakan kembali sebagian atau seluruh bahan sebagai kompilasi bahan untuk pekerjaan penulis;
3. Membuat salinan dari materi yang diterbitkan untuk didistribusikan di dalam institut tempat penulis bekerja.
STHD Klaten dan Widya Aksara melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat, atau pernyataan yang salah atau menyesatkan diterbitkan dalam jurnal. Dengan cara apa pun, isi artikel dan iklan yang diterbitkan dalam Widya Aksara adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif masing-masing penulis dan pengiklan.