PEDAGOGI NIR-KEKERASAN DALAM PANDANGAN MOHANDAS KARAMCHAND GANDHI DAN RELEVANSINYA BAGI PENGEMBANGAN PENDIDIKAN KARAKTER
Keywords:
Pedagogy, Nonviolence, Mahatma Gandhi, Character.Abstract
This research examines the concept of non-violent pedagogy in the view of Mohandas Karamchand Gandhi and its relevance for the development of character education. Gandhi viewed non-violent pedagogy as an essential foundation in building individuals who are not only intellectually intelligent, but also have high morality. This concept emphasises the importance of education as a means to strengthen human values, such as honesty, justice and empathy. This research uses a descriptive-analytical approach by analysing Gandhi’s writings and thoughts on education and non-violence. The results of this study show that Mohandas Karamchand Gandhi's thoughts have a deep relevance to the development of character education, especially in the context of moral and spiritual values. One of Gandhi's main contributions is the concept of non-violent pedagogy or ahimsa, which emphasises the rejection of violence in all its forms. Gandhi also taught the concepts of satyagraha, aparigraha, brahmacarya, asteya, and swadesi, a concept that directs individuals to always serve the truth, then become a simple individual and not too pursue luxury, always control themselves, do not take the property of others, and also teach the principle of independence.
References
Alappatt, F. (2005). Mahatma Gandhi: Prinsip Hidup, Pemikiran Politik dan Konsep Ekonomi. Diterjemahkan oleh Siti Farida dari judul asli: Welfare in The Gandhinian Economics and in The Welfare State. Bandung: Nusa Media.
Bose, N. K. (1968). Selection From Gandhi. Ahmedabad: Navajivan Publishing House.
Cenkner, W. (1976). The Hindu Personality in Education: Tagore, Gandhi, Aurobindo. New Delhi: Manohar Book Service.
Cherruvallath, S. V. C. (1979). Gandhians Non-Violence Compared With The Non-Violence in The Sermon On The Mounth. Coachin: Mar-Louis Memorial Press.
Cremers, A. (1994). Luther dan Gandhi: Telaah Psiko-Historis Erik H. Erikson. Flores: Penerbit Nusa Indah.
Datta, M. D. (1953). The Philosophy of Gandhi. USA: University of Wincossin Press.
Djamal, M. (2016). Fenomena Kekerasan di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Fischer, L. (1967). Gandhi: Penghidupan dan Pesannya untuk Dunia. Terjemahan Oesman Effendi. Jakarta: PT Pembangunan.
Gandhi, M. (1965). Gandhi on Non-Violence. New York: Penguin Books New Directions Publishing.
Gandhi, M. K. (1982). Gandhi Sebuah Otobiografi: Kisah Eksperimenku dalam Mencari Kebenaran. Alih Bahasa Gedong Bagus Oka. Jakarta: Sinar Harapan.
Gandhi, M. K. (1988). Semua Manusia Bersaudara, Kehidupan dan Gagasan Mahatma Gandhi Sebagaimana Diceritakan Sendiri. Terjemahan Kustiniyati Mochtar . Jakarta: Gramedia.
Humaeroh, S., Abdulatif, S., Winarti, & Windayana, H. (2021). Pedagogik Kritis dalam Membangun Pendidikan Humanis. Aulad: Journal on Early Childhood , 4(3), 174–182.
Martono, N. (2012). Kekerasan Simbolik di Sekolah: Sebuah Ide Sosiologi Pendidikan Pierre Bourdieu. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. http://facebook.com/indonesiapustaka
Merton, T. (1992). Gandhi: Tentang Pantang Kekerasan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Prabhu, R. K., & Rao, U. R. (1945). The Mind of Mahatma Gandhi. London: Oxford University Press.
Ramanamurti, W. (Ed). (1970). Gandhi: Essential Writings. New Delhi: Gandhi Peace Foundation.
Richards, G. (1985). The Philosophy of Gandhi: A Study of His Basic Ideas. London: Curzon Press Ltd.
Rosmawati, T., Samsaifil, & Wally, I. H. (2021). Kekerasan Simbolik Verbal pada Lingkungan Pendidikan di SMP Negeri 3 Baubau. JEC (Jurnal Edukasi Cendekia), 5(1), 9–16.
Siswadi, G. A. (2021). Relevansi Pemikiran Filosofis Ki Hadjar Dewantara Terhadap Sistem Pendidikan Hindu. JAPAM (Jurnal Pendidikan Agama), 1(2), 150–159.
Siswadi, G. A. (2022a). Filsafat Nir-Kekerasan dalam Perspektif Mohandas Karamchand Gandhi dan Relevansinya dalam Pencegahan Gerakan Radikalisme di Indonesia. Satya Widya: Jurnal Studi Agama, 5(2), 48–65.
Siswadi, G. A. (2022b). Konsep Merdeka Belajar dalam Kurikulum Merdeka ditinjau dari Perspektif Filsafat Pendidikan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya dengan Penguatan Karakter Pelajar Indonesia. Tesis. Yogyakarta: Fakultas Filsafat Universitas Gadjah Mada.
Siswadi, G. A. (2022c). Relasi Pendidik dengan Peserta Didik dalam Pandangan Paulo Freire (1921-1997) (Suatu Telaah Filosofis sebagai Upaya Menghindari Praktik Kekerasan Simbolik dalam Dunia Pendidikan). Sang Acharya: Jurnal Profesi Guru, 3(1), 86–100.
Siswadi, G. A. (2023a). Konsep Kebebasan dalam Pendidikan Perspektif Rabindranath Tagore dan Relevansinya Bagi Pengembangan Sistem Pendidikan di Indonesia. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(02), 97-108, 2(02), 97–108. https://doi.org/10.53977/ps.v2i01.809
Siswadi, G. A. (2023b). Merayakan Kemerdekaan dalam Belajar. Badung: Nilacakra.
Siswadi, G. A. (2023c). Ragam Persoalan Pendidikan di Indonesia dalam Tinjauan Kritis Filsafat Pendidikan. Vidya Darsan: Jurnal Mahasiswa Filsafat Hindu, 5(1), 20-36.
Siswadi, G. A. (2024). Sekolah Bukan Mesin Pencetak Manusia Pekerja. Kota Solok Sumatera Barat: PT Mafy Media Literasi Indonesia.
Tendulkar, D. G. (1952). Mahatma: Life of Mohandas Karamchand Gandhi. Bombay: Vithalba K. Jhaveri.
Unhitan, T. N. K. (1979). Gandhi Social Change. Ahmedabad: Navajivan Publishing House.
Wegig, W. (1986). Dimensi Etis Ajaran Gandhi. Yogyakarta: Kanisius.
Widyastuti, N. (2020). Praktik Kekerasan Simbolik dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Societas: Jurnal Ilmu Administrasi & Sosial, 9(1), 2354–7693.